Liepos 30 – rugpjūčio 5 dienomis Kiote (Japonija) vyko jubiliejinė 10-oji tarptautinė geografijos olimpiada (IGEO 2013), kurioje dalyvavo apie 130 dalyvių. Lietuvos jaunieji geografai Pasaulinio lygio olimpiadose dalyvauja nuo 2004 metų. Šį kartą Lietuvą Japonijoje atstovavo keturi moksleiviai: Gitana Grudytė (Klaipėdos „Ąžuolyno“ gimnazija), Agnė Semėnaitė (Vilniaus Licėjus), Gražvydas Dargis (Mažeikių rajono Viekšnių gimnazija), Eitvydas Merkis (Zarasų raj. Dusetų Kazimiero Būgos gimnazija). Komandai vadovavo Lietuvos geografijos mokytojų asociacijos prezidentas Rytas Šalna ir Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinės mokyklos geografijos mokytojas Mantas Šiumeta.
Olimpiadoje sidabro medaliu apdovanota Agnė Semėnaitė (Vilniaus licėjus). Jos mokytoja – Jolita Milaknienė. Per plauką nuo bronzos medalio liko Mažeikių rajono Viekšnių gimnazijos mokinys Gražvydas Dargis.
IGEO 2013 olimpiadai mūsų šalies komanda sudaryta atlikus atranką, kurią pavasarį organizavo Lietuvos geografijos mokytojų asociacija ir Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras. Japonijoje mokiniai, kaip ir ankstesnėse olimpiadose, tradiciškai varžėsi trijose rungtyse. Kitaip nei kitų dalykų tarptautinėse olimpiadose, užduotys geografijos olimpiadoje atliekamos tik anglų kalba.
Užduotys:
1. Teorinės (angl. written response test). Vertinama 40 proc. taškų. Ji truko 3 valandas (p.s. anglakalbių šalių atstovams skiriama 2,5 val.). Mokiniams reikėjo atlikti 6 išplėstines užduotis. Kiekvienai iš jų buvo pateikta šūsnis šaltinių (atlaso žemėlapiai, lentelės, grafikai, nuotraukos ir kt.). Atliekant šias užduotis labai svarbus bazinis žinių lygis ir gylis, analitinis mąstymas. Džiugu, kad šią užduotį labai gerai atliko Agnė Semėnaitė (5 absoliuti vieta), taip pat gerą rezultatą parodė Gražvydas Dargis ir Gitana Grudytė.
2. Praktinė (angl. fieldwork). Vertinama 40 proc. taškų. Šią užduotį sudarė dvi atskiros dalys:
Pirmojoje mokiniams teko pagal taisykles kartografuoti (angl. mapping) senosios Kioto miesto dalies kvartalą, kuriame įsikūrę privatūs namai, mažosios manufaktūros, su paslaugų sektoriumi susijusios įstaigėlės. Užduotį sunkino tai, kad visi užrašai aplinkoje buvo japonų hieroglifais. Ypač svarbu buvo taisyklingai sudaryti legendą. Iš pažiūros nesudėtinga užduotis reikalauja atidumo, kartografinių įgūdžių, gebėjimo skirstyti įstaigas į kategorijas.
Antroje dalyje mokiniai sudarinėjo didelio Kioto kvartalo plėtros strategiją, atsižvelgiant į greta esančios upės keliamą potvynių pavojų, irigacinius kanalus, architektūros paveldą, užstatymo ypatumus ir pan. Mokiniams reikėjo pasiūlyti ir pagrįsti šios teritorijos vystymo koncepciją, urbanistinę-architektūrinę viziją. Šioje užduotyje ypač svarbus loginis mąstymas, vaizduotė, kartografinės vizijos ryšys su prasme.
3. Vaizdinė (angl. multimedia test). Vertinama 20 proc. taškų. Tai greita, į mokinių akiratį orientuota užduotis. Dalyviai, kurie žino daug faktų, moka sieti rodomus vaizdus su jų geografinių išsidėstymu paprastai puikiai atlieka šią užduotį. Iš mūsų komandos šią užduotį labai gerai atliko Agnė Semėnaitė, gerai sekėsi Gitanai Grudytei ir Eitvydui Merkiui.
Visos komandos turėjo atlikti namų darbą, t.y. parengti plakatą (angl. poster) bendrąja tema Kaip praeities palikimas gali pasitarnauti ateičiai? Mūsų moksleiviai pasirinko ir parengė plakatą, kuriame pristatė Lietuvos piliakalnių paveldą. Mokiniai akcentavo jų gausą, unikalumą, pritaikymą turizmui, baltų tradicijas. Mūsų komandai buvo smagu pristatyti plakatą kitataučiams, kurie su dideliu susidomėjimu klausėsi apie piliakalnius. Mums jie įprasti, bet tokios didelės piliakalnių koncentracijos kaip Lietuvoje pasaulyje nėra dažnos.
Kiekvienas pasaulio olimpiadoje laimimas medalis yra didžiulis mokinio, jo mokytojo ir Lietuvos pasiekimas. Geografijos olimpiadose dalyvauja vis daugiau komandų, didėja konkurencija. Dalis šalių skiria išskirtinį dėmesį, deda daug pastangų ir skiria didelį finansavimą rezultatams siekti. Drąsiai galime didžiuotis, kad Lietuvos vardas su esamais ištekliais dėka milžiniškos vidinės mokinių ir mokytojų motyvacijos patenka į medalininkų kategoriją.
Ankstesni Lietuvos moksleivių laimėjimai Pasaulinėse ir Europos geografijos olimpiadose:
2006 m. Brisbane (Australija) vykusioje VI-oje Pasaulinėje olimpiadoje lietuviai pelnė 3 bronzos medalius,
2008 m. Tunise vykusioje VII-oje Pasaulinėje olimpiadoje lietuviai pelnė 1 sidabro ir 3 bronzos medalius,
2009 m. Lenkijoje vykusioje III-oje Vidurio Europos šalių olimpiadoje lietuviai pelnė 2 sidabro ir 2 bronzos medalius,
2010 m. Taivane vykusioje VIII-oje Pasaulinėje olimpiadoje lietuviai pelnė 1 aukso ir 1 sidabro medalį,
2011 m. Čekijoje vykusioje IV-oje Vidurio Europos šalių olimpiadoje Lietuvos moksleiviai pelnė 3 bronzos medalius,
2012 m. Vokietijoje vykusioje IX-oje Pasaulinėje olimpiadoje Lietuvos moksleiviai pelnė 1 aukso ir 1 bronzos medalį,
2013 m. Japonijoje vykusioje X-oje Pasaulinėje olimpiadoje Lietuvos moksleivė pelnė 1 sidabro medalį.
Parengė komandos vadovas Rytas Šalna
Nuotrauka: Ryto Šalnos